Nyheter

Här har vi samlat våra senaste artiklar, pressmeddelanden och nyhetsbrev.

Tillbaka

Nya byggarbetsmiljöregler för byggherrar träder i kraft vid årsskiftet

Arbetsmiljöverket har beslutat om nya arbetsmiljöföreskrifter som träder i kraft den 1 januari 2025. De nya föreskrifterna, som ersätter nu gällande AFS, innebär en del förtydliganden och tillkommande krav som byggherrar m.fl. aktörer inom bygg- och anläggningsprojekt bör förbereda sig på.

Inledning

Arbetsmiljöverket har genomfört en omfattande regelförnyelse som innebär omarbetat regelstruktur samt nya regler för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare. Syftet med de nya föreskrifterna är att förtydliga och precisera kraven i arbetsmiljölagen, som inte har ändrats.

De nya föreskrifterna, ”Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:23)”, innebär tydligare bestämmelser om bl.a. hur man ska förebygga risker så tidigt som möjligt samt om kontroll och uppföljning av arbetsmiljöarbetet.

Jämfört med nu gällande AFS blir det tydligare vem som ska göra vad samt i vilket skede det ska göras. Såvitt gäller byggherrar kan särskilt framhållas följande krav.

Rutiner

Byggherren ska ha rutiner för sitt arbetsmiljöarbete i byggprojektet. Rutinerna ska omfatta hur byggherren arbetar enligt vissa i föreskrifterna angivna grundprinciper för att förebygga arbetsmiljörisker samt hur byggherren ser till att BAS-P och BAS-U har rutiner för samordning och arbetsmiljöarbetet.

Det krävs visserligen inte att rutinerna är skriftliga, men skriftlighet får antas underlätta att godtagbara rutiner för arbetsmiljöarbetet etableras och följs inom byggherreorganisationen. Skriftlighet är en fördel även ur bevissynpunkt.

Tidsplanering

Byggherren ska under planering och projektering se till att det upprättas en realistisk tidplan för hela byggprojektet. Byggtiden ska vara så väl tilltagen att risker för olycksfall och ohälsa undviks. Byggherren ska även tillse att tidplanen justeras vid behov, t.ex. när det uppstår oförutsedda tidspåverkande omständigheter.

Byggherren har således ett särskilt ansvar för att undvika att det uppstår arbetsmiljörisker på grund av tidsbrist i projektet.

Överlåtelse av byggherrens arbetsmiljöansvar

Byggherren har enligt arbetsmiljölagen möjlighet att överlåta sitt arbetsmiljöansvar till en självständig uppdragstagare. I de nya föreskrifterna benämns sådan uppdragstagare ”byggherrens ställföreträdare” och självständighetskravet har inskärpts. Bl.a. krävs att byggherren ska kunna visa följande:

  • Ställföreträdaren har anlitats för (i) hela byggprojektet alternativt (ii) planeringen och projekteringen eller (iii) byggskedet. Det får finnas högst två ställföreträdare samtidigt: en för planering och projektering och en för byggskedet.
  • Ställföreträdaren har befogenheter att disponera de resurser som krävs för att förebygga olyckor och ohälsa i bygg- och bruksskedet.
  • Ställföreträdaren fattar självständigt alla de beslut som krävs för en god arbetsmiljö i bygg- och bruksskedet.

I de allmänna råden förtydligas att överlåtelse av byggherrens arbetsmiljöansvar inte är möjlig för byggskedet vid delade entreprenader, dvs. när flera olika entreprenörer har anlitats för samma byggprojekt. Självständighetskravet anses då inte vara uppfyllt för någon av de anlitade entreprenörerna.

Många byggherrar väljer idag att slentrianmässigt (försöka) överlåta sitt arbetsmiljöansvar till en entreprenör eller projektör, utan närmare överväganden om självständighetskravet är uppfyllt. Om självständighetskravet inte är uppfyllt är överlåtelsen ogiltig, vilket innebär att arbetsmiljöansvaret ligger kvar hos byggherren. Dessutom riskerar utförandet av arbetsmiljöuppgifter falla mellan stolarna vilket ökar risken för olycksfall och ansvarsutkrävande. Med de nya föreskrifterna blir det dock tydligare under vilka förutsättningar byggherren kan överlåta sitt arbetsmiljöansvar, vilket är välkommet.

Utse lämpliga byggarbetsmiljösamordnare

Byggherren ska utse en lämplig Bas-P (byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering) och Bas-U (byggarbetsmiljösamordnare för utförande av arbete).  Byggherren ska se till att de som utses har rätt kompetens och erfarenhet för att hantera projektet. Det kan antingen utses en fysisk person eller en juridisk person som förfogar över lämplig handläggare för uppdraget.

Byggherren ska kunna styrka att utsedda byggarbetsmiljösamordnare och handläggare har erforderliga kvalifikationer.

Byggherren har även ett kontroll- och uppföljningsansvar. Ansvaret består av att se till att Bas-P och Bas-U har rätt förutsättningar för att utföra sina arbetsmiljöuppgifter samt se till att dessa faktiskt utför uppgifterna.

En utförligare arbetsmiljöplan

Föreskrifterna förtydligar när arbetsmiljöplanen ska tas fram samt vad den ska innehålla. Arbetsmiljöplanen ska påbörjas tidigt i planeringen och uppdateras när det tillkommer uppgifter i projektet, något som byggherren ansvarar för. Innehållet i arbetsmiljöplanen ska bland annat omfatta information om hur projektets arbetsmiljöarbete organiseras och bedrivs, gemensamma ordnings- och skyddsregler samt de särskilda arbetsmiljöriskerna i projektet.

Avslutande kommentar

Med anledning av de nya föreskrifterna bör byggherrar inför årsskiftet bl.a. se över sina avtalsmallar, rutiner vid överlåtelser av byggherreansvar samt säkerställa rätt kompetens inom organisationen. Eftersom det blir tydligare vilka krav som gäller för byggherrar får det antas att det blir enklare för tillsynsmyndigheten att identifiera och utkräva ansvar för arbetsmiljöbrott och andra regelöverträdelser.

För mer information, vänligen kontakta Tom Hofset, Partner.

Mobil: +46 (0)72 588 19 93

Mejl: th@realadv.se