Nyheter

Här har vi samlat våra senaste artiklar, pressmeddelanden och nyhetsbrev.

Tillbaka

Nytt krav på laddstationer vid parkeringsplatser från årsskiftet

Den 1 januari 2025 blir det krav på minst en laddstation för elfordon för kommersiella byggnader med fler än 20 parkeringsplatser. Det nya lagkravet, som visserligen kan ses som ett viktigt steg i klimatomställningen, innebär bland annat att ägare av samhällsfastigheter, kontor och köpcentrum snabbt behöver investera i laddinfrastruktur.

Bakgrund och innehåll

Från och med den 1 januari 2025 ska vissa kommersiella byggnader med fler än 20 parkeringsplatser ha minst en laddstation för elfordon. Fastighetsbranschen har idag en betydande inverkan på klimatet. Kravet om laddstationer för elfordon kommer från EU:s direktiv 2010/31/EU av den 19 maj 2010 om byggnaders energiprestanda (EPBD), vilket är ett steg i EU:s strategi att minska koldioxidutsläppen i fastighetsbranschen. I svensk rätt kommer kravet att implementeras i plan- och byggförordningen genom nya paragrafen 3 kap. 20 c §.

De byggnader som omfattas av kravet är uppvärmda byggnader som inte är bostadshus eller byggnader för totalförsvaret. Bostadshus definieras som byggnader där mer än halva bruttoarean, inklusive biytor som förråd, tvättstugor och dylikt, är avsedd för bostäder. Kravet är retroaktivt, vilket innebär att det gäller för befintliga byggnader och inte vid nybyggnation (där striktare krav på laddstationer redan finns sedan 2020).

För byggnader som har minst 20 parkeringsplatser är det tillräckligt att det finns en laddstation oavsett hur många parkeringsplatser byggnaden har. Om en byggnad har parkeringsplatser uppdelade på flera områden ska samtliga parkeringsplatser räknas samman, både inomhusparkeringar och utomhusparkeringar. Vidare krävs inte heller att laddstationen ska vara tillgänglig för allmänheten, utan syftet är att det ska vara till för dem som nyttjar byggnaden.

Kravet i praktiken

Innehållet i den nya paragrafen är i vissa delar medvetet avgränsat. Bland annat finns inget fastställt krav på mätning, debitering eller effekt per laddstation. Enligt Boverket innebär detta att det är upp till fastighetsägaren att bestämma vilken effekt laddstationerna ska ha samt vilken, om någon, debiteringsmetod som ska användas. Det är även fritt för fastighetsägaren att genom avtal överlåta energikostnaderna och ansvar för individuell debitering på en kommersiell hyresgäst. Det är kommunen som är tillsynsmyndighet och som från den 1 januari 2025 kommer kontrollera att berörda fastighetsägare efterlever kraven.

Det finns inget krav på bygglov för uppförande av en laddstation. Däremot kan bygglov krävas för uppförande av anordningar som har samband med laddstationen, exempelvis tak över laddstationen eller dylikt.

Trots möjligheten för fastighetsägaren att själv bestämma effekt och debiteringsmetod står det ändå klart att kravet kommer att innebära ökade kostnader för fastighetsägaren. Kostnaderna kommer inte endast att hänföra sig till uppförande av laddstationerna som sådana utan även för framdragning av laddinfrastruktur på fastigheten. Som fastighetsägare finns möjlighet att hos Naturvårdsverket ansöka om ekonomiskt bidrag för elfordonsladdning och laddinfrastruktur. För publik laddinfrastruktur och laddstationer finns bidraget ”Klimatklivet”. Stöd ges för upp till 70 procent av investeringskostnaden. Naturvårdverket annonserar ut områden inom vilka myndigheten kan tänka sig ge stöd till uppförande av laddinfrastruktur och laddstationer. Fastighetsägare uppmanas sedan att lämna anbud för att få del av stödet.

Kommentar

Syftet med kravet är att underlätta för ägare till elbilar och därigenom uppmuntra till att använda elbil i stället för bensin- eller dieseldriven bil. Det går att ifrågasätta hur stor klimatnyttan är av att enbart kräva en laddstation per fastighet oavsett hur många parkeringsplatser över 20 som finns vid byggnaden. Kravet är dock sannolikt bara ett av flera framtida mer omfattande krav på laddstationer och laddinfrastruktur på kommersiella fastigheter. Därav finns det anledning att som fastighetsägare försöka hålla sig uppdaterad för att lyckas vara förberedd om regelverket skärps ytterligare.

För mer information om lagändringen, vänligen kontakta Tom Hofset, Partner, eller Alexandra Wittgren, Associate.

Mobil: Tom Hofset, +46 (0)72 588 19 93, Alexandra Wittgren, +46 (0)72 588 35 22.

Mejl: th@realadv.se, aw@realadv.se.