Inspektionen för Strategiska Produkter (ISP) är granskningsmyndighet och har därmed befogenhet att granska och, när det anses nödvändigt, förbjuda investeringar.
Som vi tidigare beskrivit fordrar lagen att alla investerare, oavsett var de är baserade, anmäler sina investeringar i skyddsvärd verksamhet för granskning, men endast investeringar från länder utanför Europeiska unionen kan förbjudas eller förenas med villkor för godkännande. ISP har upp till 25 arbetsdagar att besluta om att antingen lämna anmälan utan åtgärd eller inleda en granskning, som kan pågå upp till sex månader.
Nu när de slutliga föreskrifterna från MSB har kommit visar det sig att ”samhällsviktig verksamhet” inom fastighetsförvaltning är bredare och mer inkluderande än vad de föreskrifter som var ute på remiss först gav sken av. Såsom vi befarade omfattas nu även ”omlastningsterminal” och ”depå” av föreskrifternas fastighetskapitel. Frågan är därför vad dessa begrepp innefattar? Med hänsyn till att det inte finns någon definition av begreppen i föreskrifterna vände vi oss direkt till MSB för att få deras syn och fick följande svar:
- Omlastningsterminal: ”Vi har ingen egen specifik definition av begreppet utan de utgår från en allmän förståelse av ordet och avser en nod för omlastning. Begreppet används ibland som synonym till kombiterminal och avser funktion för omlastning av gods för inrikes/utrikes eller lokal/regional transport. Jämför även med omlastningsterminal eller transporthubb.”
- Depå: ”Vi har ingen egen specifik definition av begreppet utan de utgår från en allmän förståelsen och avser i sammanhanget depå inom transport och logistik, dvs lager, eller förvaringsplats.”
Det får därmed anses stå klart att ett stort antal transaktioner inom logistikbranschen således är anmälningspliktiga om MSBs tolkning av sina föreskrifter upprätthålls.
Vidare har MSB reviderat föreskrifternas tillämpningsområde. Omsättningskravet på 5 miljoner kronor har kompletterats med att även verksamheter med minst fem anställda omfattas av föreskrifterna. Intressantast är dock att MSB även har lyft in en skrivning om att ”för nyetableringar omfattas all verksamhet utan krav på antal anställda eller minsta omsättning”. Detta innebär, enligt vår bedömning, att t.ex. fastighetsägande bolag där byggnaden inte ännu är slutligt uppförd/uthyrd kan omfattas av föreskrifterna om det som ska uppföras/uthyras kommer att omfattas av föreskrifternas 12 kapitel. Vad som ska krävas för att nå upp till begreppet ”nyetablering” är dock relativt oklart, så en sammantagen bedömning måste därför göras i varje enskilt fall.
Vidare kan noteras att det inom advokatkåren inte tycks råda samsyn kring vad som gäller för rena fastighetsöverlåtelser. Vissa är av uppfattning att dessa inte omfattas av UDI-lagens 10 § som lyder enligt följande:
”Den som har för avsikt att investera i skyddsvärd verksamhet på något annat sätt än som anges i 7 eller 9 § ska innan investeringen genomförs göra en anmälan till granskningsmyndigheten, om investeraren genom investeringen skulle komma att överta hela eller någon del av den skyddsvärda verksamheten.”
Den uppfattningen synes bygga på att lagstiftaren i propositionen talar om inkråmsöverlåtelser i det kapitel paragrafen avhandlas. Utifrån den breda lagtexten och att lagstiftaren i propositionen skriver ”anmälningsplikt uppstår till exempel i ett fall då någon har för avsikt att överta hela inkråmet i ett företag som bedriver skyddsvärd verksamhet” anser vi dock att försiktighet bör vidtas och att rena fastighetsöverlåtelser sannolikt omfattas av granskningssystemets tillämpningsområde. Via underhandskontakter med ISP förstår vi att detta också är ISPs inställning.
Kommentar
Det är tydligt att den nya UDI-lagen har haft inverkan på investeringslandskapet. Det är därför oroande att vissa begrepp inte har definierats tydligt eftersom detta leder till onödig osäkerhet för investerare. Det skulle därför vara önskvärt med ytterligare vägledning från ISP och MSB för att undanröja den osäkerhet som nu råder. Förhoppningsvis bör vi under första halvåret 2024 kunna se vägledande beslut och uttalanden från ISP. Vi på Real Advokatbyrå bevakar utvecklingen och håller er underrättade.
Mobil: Mikael Laag: +46(0)72 550 67 42, Simon Lassa: +46 (0)70 924 63 12
Email: ml@realadv.se, sl@realadv.se